Om Loke Renovering Besättning Resrutt Resebrev

2011

Nu är det bara inredningen kvar.

Här har vi "bryggan". Före och efter. Eftersom Loke inte direkt är någon oceanseglare så hittar vi bara det nödvändigaste på panelen. Nu mer manövreras Loke via det hydrauliska backslaget. En spak. Frammåt är frammåt och bakåt är bakåt. Enklare blir det inte. Vi hittar även en varvräknare, oljetemp och tryck, kylvattentemp, bränslemätare, amperemätare och en tackometer. Det finns varningslampor med tillhörande summer för Högt/lågt oljetryck, hög oljetemp och låg laddning. Som enda egentliga elektronik finns en VHF radio och ett enkelt ekolod. Allt elektriskt är kopplat och säkrat via de två panelerna till vänster om ratten. Huvudströmmen är det röda vredet till vänster om ratten. Som sjökortsplotter har vi en vanlig IPad med navionics sjökort. Hela Europa för en femhundring. Billit!

Baksidan av instrumentpanelen. Lågt på väggen till höger om ratten sitter allt som har med 230V att göra. En laddare, jordfelsbrytare, en zink saver och en inverter.

Det finns en lucka över nedgången till förpiken som hålls uppe av en gasfjäder. Luckan kan vara uppe, nere eller vågrät som avlastningsyta i köket. Under gång är den nere och plats för IPad:en

Gamla köket och delar av det nya. Inte klokt vad dålig man är på att dokumentera alla steg av renoveringen. Det gamla köket var i alla fall inträngt mellan salongen och gamla toaletten. Nya köket är i styrhytten. Anna håller upp en testskiva för att känna av rätt höjd bl.a. Nya köksskivan på plats. Den hänger i en stolpe från taket. Under stolpen kommer det senare till tre förvaringslådor hängande under bänkskivan.

Loke får nya ventiler. Kravet är att man lätt ska kunna komunisera mellan köket och soldäck. Ventilerna är dimensionerade för att man ska kunna skicka ut t.ex. ett vinglas utan att spilla. Martin konstrueras snabbt delarna som vattenskärs av rostfritt stål. Svetsen kommer ännu en gång väl till pass.

Nu börjar väggpaneler och teaklister komma på plats. Vi återanvänder så mycket som möjligt av orginallisterna. Gasolflaskan kommer att stå på soldäcket precis utanför ventilen så att man når att stänga av kranen från köket. Trots det får gasledningen en huvudkran på väggen.

Taket kommer på plats och får infällda LED lampor. All belysning i Loke är LED för attt minimera strömförbrukningen. Delar av elsystemet dols bakom en panel i taket.

Mer teak-detaljer. Handtag och lister.

Förbrukningsbatteriet får en plats under durken precis nedanför ratten. Generatorn visar sig inte ha någon utgång för varvräknaren men det fixar en lokal verkstad till. Motorrumsluckorna får ett extra lager ljudisolering.

Det här är den blivande toaletten/duschen. Vi boxar in utrymmet med plywood. Golvet lutar och det blir en hög tröskel. På så sätt fångar vi upp vattnet så att det enkelt kan pumpas ut.

Eftersom golvet lutar får toaletten en liten vågrät platta att stå på. Toan är en elektrisk sak som man spolar genom att trycka på en knappp. Lyx i båtsammanhang. Hela utrymmet plastas med glasfiber och polyester för att få rummet helt vattentätt. I botten på golvet ligger en vågrät platta av rostfritt stål med halkskydd på och i taket sitter infälld LED belysning.

Handfatet sitter mittemot toaletten. Utrymmet är för trångt för vanliga handfat men det löser Martin enkelt med en degbunke från ICA och ett decilitermått. Finns det inte att köpa så får man tillverka.

Dörren till akterdäcket är nyslipad och lackad. Orginalversionen hade en frigång på bara några millimeter över däcket. Nu är den avsågad och tröskeln höjd. En ny sparkplåt och en decimeterhög tröskel håller eventuellt vatten ute.

En toatank behöver man nog, resonerar vi. Lika bra att göra en stor och högt monterad med rejäla genomföringar med kulventiler på. Toatanken vill man inte få problem med. Martin kapar, bockar och svetsar hemma i garaget.

Delar blir till...

Sådärja då var den nästan klar att montera men först lite betning av svetsfogarna så att den inte rostar.

Toatanken monterad utanpå skottet på akterdäck. Blir det trots allt problem vill man inte ha den innomhus. Tanken sitter precis bakom den nya stegen upp till soldäck.

Här är det nya salongsbordet. Till vänster i fulllt utfällt läge och till höger i reducerat läge för att lättare nå förvarningstrymmena under dynorna.

Bordet kan fällas ned och ut och blir då en bred säng.

Sådana bord som passar Loke finns förstås inte att köpa. Martin konstruerr och bygger ett specialanpassat bord med en gasfjäder som hjälper till att fälla upp/ned bordet.

Loke får nya skjutdörrar av glas. De syns dåligt på bilden men de är faktiskt där. Nere i kölsvinet visar det sig att axeltätningen inte håller måttet och den byts därför ut mot en ny.

Nu börjar det likna något. Brassestolar, dynor och blomlådor i teak. Nu är det bara mattor, gardiner, parasoller och lite småplock som saknas innan vi kan ge oss iväg söderut mot Europas kanaler. Under sommaren gör Loke ett antal grillkryssningar på sjön Rocen och Kinda kanal. Nästa år bär det av.

Det blev en ganska omfattande renovering innan han blev klar men visst är han ganska så fin vår pansarkryssare.