Om Loke Renovering Besättning Resrutt Resebrev

2010

Nu vår och nya tag. Nu kör vi igen.

Den gamla styrningen åker ut. Från ratten via kedja ner till torsionsöverföring till växellåda till rodret. Funkar visserligen jättebra men ganska meckigt att koppla in en till styrplats på soldäck. Det har ju visat sig att man blir ganska så ensam nere i styrhytten. Nej, ut med mekaniken och in med en hydraulisk styrning från Sleipner.

Uppe på soldäck finns numer en fällbar styrpulpet i rostfritt stål. Den har tre lägen. 1: Upprätt (som i bilden) för stående manövrering vid t.ex. tillägging. 2: 45 grader för cruising i Brassestol. 3: nedfälld för passage under låga broar. Den gamla gösstaken fick också flytta ut till förmån för en lite mindre och smidigare variant som också är fällbar. Gånglanterna, ankarljus, VHF antenn och ettt sökarljus.

Här åker den mekaniska styrningen ut från "bryggan" och ersätts med en hydraulpump med ratt och slangar istället.

Det gamla avgassystemet hade en lite märklig installation Visserligen sitter den en bit upp på skrovet och verkar ha funkat de senaste femtio åren men vi byter ändå ut den mot en riktig svanhals när vi är i farten.

Gamla genomföringen svetsas igen och en ny tas upp. Den nya ligger precis över vattenytan när Loke ligger still men hamnar under under gång för extra ljuddämpning.

Titta där. Ett sprillans nytt kapell. Elisabet svär både ve och förbannelse över kapellet när hon syr det. Anna har liknande erfarenheter från vår förra båt så nästa gång lejer vi bort det.

Om man ska tro vårt bildarkiv verkar det ha varit lite fattigt med renovering detta år. Maskinellt är Loke nu i topptrim även om det fortfarande är lite skralt med inredningen. Loke duger dock till dags/kvällskryssningar till allas glädje.