Om Loke Renovering Besättning Resrutt Resebrev

2008

Även om det inte riktigt är vår än så finns det saker man kan göra med loke. Hitta en ny motor t.ex.

Titta vad vi hittade på Blocket. En Perkins 6.354 med mindre än 100 timmar på tackometern. Visserligen 30 år gammal men den har suttit som back up sustem i en sprinkleranläggning i någon fabrik och den har bara provstartats emellanåt för att funktionsprovas. Det är en riktig marinkonvertering med avgaslimpa å allt. Den har drivit en stor vattenpump och behöver modifieras lite för att passa i Loke.

Ett backslag behöver vi också för Loke har bara haft en koppling och sedan manövrerats med en ställbar propeller. Funkar visserligen bra men är inte helt enkel att manövrera och det blir dessutom nästan omöjligt att bygga en till styrplats uppe på soldäcket. Ett hydrauliskt backslag löser de flesta av dessa problem. Ännu en gång kommer Blocket till vår räddning. I Gävletrakten hittar vi ett Borg Warner Velvet Drive 72C. Förvånansvärt lätt att hitta att passande backslag med rätt rotationsriktning och rätt utväxling. Man ska ha lite tur ibland.

Nu gäller det bara att få motorn och backslaget att passa ihop. Motorn var kopplad till vattenpumpen med en gummikoppling men den passar inte ihop med backslaget.

Vi behöver tillverka ett par adapterplattor. En till den nya drivskivan som kopplar ihop motorns drivaxel till backslagets drivaxel och en som kopplar ihop motorblocket med backslagets hus. Martin konstruerar snabbt delarna i sitt CAD system och ser till att delarna blir tillverkade. På bilden till höger ser man den nya drivskivan monterad på svänghjulet.

Motorn behöver byggas om lite för att passa i Lokes kölsvin. Bilden till vänster visar hur motorn såg ut när vi fick den och bilden i mitten visar den ombyggda med backslaget monterat. Oljekylaren flyttades, oljeslangar drogs om, en vattenpump monterades, olje- och bränslefilter flyttades och oljepump för oljebyte monterades (+ en massa annat smått och gott). Allt för enklare underhåll när den monterats i båten. Dessutom var nya motorfästen nödvändiga för att motorn skulle hamna på rätt höjd i skrovet.

En annan grej som var nödvändig att fixa innan maskineriet kunde sjösättas var trycklagret. Lokes motor sitter under styrhytten och det är närmare fem meter bak till propellern. Ungefär mitt på den tvådelade drivaxeln sitter ett trycklager som tar upp all kraft från propellern. I orginalutförandet med ställbar propeller har trycklagret en inbyggd växellåda som reducerar motorns varvtal till hälften. Nu med den nya motorn har backslaget en inbyggd reducering på 1,91:1. Då kan vi inte ha ytterligare en nedväxling i trycklagret. Det är bara att spotta i nävarna och bygga ett nytt trycklager utan växel. Vi slaktar det gamla trycklagret och använder de koniska rullagren. Martin sparkar åter igen igång sitt CAD system och konstruerar en järnklump i 70-kilosklassen.

Ritningarna klara. Då är det bara att börja svarva och fräsa. Tur att Martin har bra grejer på jobbet. Ganska snabbt har han tillverkat alla delar. Där har vi ju själva axeln med fläns och ett av ändstyckena med monterad packbox.

Axel med ändstycke och koniskt rullager monterat. Lagertunnel på plats och till höger även det andra rullagret på plats och förspännt med hakmutter.

Det andra ändstycket monteras och trycklagrets fästen och oljerör kommer på plats.

Lite färg är ju alltid trevligt. Först en syraprimer och sedan samma färg som motorn. Tadaaa, ett splirrans nytt trycklager klart att bultas fast i Loke.

Sådärja, nu ska vi bara snida till en ny axel mellan trycklagret och motorn. Till höger en gummikoppling med tillhörande adapter (Denna kom senare att bytas ut mot en riktig kardanaxel).

Nu är det äntligen vår och snön är borta. Ingrid och Tobbes granne Kaj är svetsare och vill hjälpa till att lappa igen de värsta hålen. Här är det rostiga fönster som får lite ny plåt.

Kölsvinet under motorn är urstädat, urtorkat, avfettat och redo för ny färg men först svetsar vi dit nya motorfästen. För tredje gången vad vi kan förstå av tidigare märken i skrovet.

Motorfästen svetsas och sedan en rejäl omgång färg.

Nu gäller det att mäta noggrannt. Om inte de nya motorkuddarna hamnar rätt får vi problem när motorn lyfts in. Bäst att mäta en gång till...

Martin svetsar nya motorfästen och Ulf målar dem i samma färg som resten av motorn.

Årets julklapp: En svets. Ett måste för varje stålbåtsägare. Nu är det dags att presentera motorn för Loke. Det är inga lätta grejer. Motorn med backslaget monterat närmar sig ett ton. Det är tur att grannen Peter har en traktor som kan flytta klumpen från garaget till en släpkärra.

Packad och klar för resa mot Norrköping. Same procedure as last year. Upp med en rejäl stålbalk genom Lokes dörrar.

Nu är det bara att börja lyfta. Först med spaklyftblock och sedan kraftiga spännremmar för att komma ända upp mot balken.

Hasa in på glidbräda precis som sist. Sedan börjar den mest spännande delen av lyftet. Att sänka ner motorn en bit med bara spännremmarna. Spännremmar funkar inge vidare att backa med men det går om man är försiktig och har dubbla remmar.

När spaklyftblocket är kopplat går det mycket lättare. Spänningen är olidlig. Ska motorn passa på motorbädden?

Hurra, motorn på plats. Martin och Tompa är nöjda med dagens bedrift.

Anna slipar gösstaken och ger gösstakens beslag en omgång med vinkelslipen. Så fint det blir Anna!

Förra sässongen avslutades ju med att Elisabet brakade genom durken som bestod av en murken spånskiva. I år är det andra bullar. Alla durkar byts ut mot 20 mm flakplywood.

Flakplywooden är dyrare än brännvin så det gäller att utnyttja den maximalt. Pappmallarna vrids och vänds tills alla är nöjda. Alla durkar får snygga försänkta lyftöglor i rostfritt för enkel hantering.

Nu är det dags att ge den renslipade metallen en omgång. Vi har en giftig men bra färg. Anna och Elisabet går loss på Loke med gasmask och varsin pensel i högsta hugg.

Det är dax för Loke att flytta till Linköping. Han får åka lastbil igen. Vi frågar lastbilskillen om han vill komma förbi och titta hur Loke ser ut och hur han står men nej, det är inga problem, tycker han. Säkert, säger vi lite oroligt. Det visar sig mycket riktigt att det inte är några problem. Det är det nästan aldrig när man har med denna typ av mäniskor att göra. Det känns tryggt. Loke landar säkert på LSS uppäggningsplats precis bredvid Stångån i Linköping. Han får en presänning över sig eftersom varken fönster eller dörrar kommit på plats.

Ingen vet när bränsletankarna inspekterades senast och det känns tryggast att ta sig en titt i dem. Det finns inga inspektionsluckor i dem så Martin kapar upp ett par. Det visar sig mycket riktigt att de behöver tvättas ur och även svetsas på ett par ställen. När tankarna ändå är öppna kan vi lika gärna passa på att modifiera dem med en öppningsbar lucka.Martin sågar till nya flänsar.

Tankarna målas och flänsarna monteras.

Martin klipper ut gummipackningar och skruvar luckorna på plats.

Sådärja, nu är tankarna på plats i Loke igen. Då är det bara att börja kröka och montera bränslerör.

Lokes nya motor har visserligen en vattenkyld avgaslimpa men i övrigt ett torrt avgassystem. Vi testar väl om det funkar eller om vi behöver bygga om det till ett vått system. Vi kör på minsta motståndets lag utan att tänka på att genvägar även kan vara senvägar.

Innan Loke sjösätts svetsar vi dit ett par rejäla grabbräcken på rufftaket. Taket är fortfarande fläckigt av rostskyddsfärg men det är i alla fall tätt.

Inte så fint men funktionsdugligt. Ett akterkapell av billig presänning som kommer att fungera som mall för det riktiga kapellet.

Idag är det en spännande dag. Sjösättning av Loke. Ska han flyta?

Eller hur!

Titta han flyter ju och verkar dessutom vara tät. På bilden till vänster kan man se de nya plankorna på soldäcket.

Elisabet fixar det viktigaste på en blivande kanalfarare: Pelagoner.

Motorn startar och Loke kan ge sig iväg på sin junfrufärd ut på sjön Roxen. För säkerhets skull tar vi vår styrpulpetbåt med på släp om vi skulle behöva bogsera oss tillbaka av någon anledning. Allt går dock bra.

Under sommaren går loke flera gånger fram och tillbaka till Bergs slyssar och roar oss med flera trevliga grillkvällar ute på Roxen. Loke transporterar även framgångsrikt en hel svensexa ut till Säby.

Loke är nu körbar och renoverad från kölsvinet och upp till och med durken men i övrigt helt ren innuti. Det ska bli spännande att se hur långt vi hinner under nästa sässong.